Agressie

 

AGRESSIE EN CONFLICTHANTERING

Trainingen in overleg | Voor onderwijs, instellingen en bedrijfsleven

 

“Anders kom ik bij jullie de boel verbouwen.” Of: “Kutwijf.” Wat doet u na zo’n opmerking – of ergere? Leer als team effectief omgaan met agressie in 3 stappen: Reflectie, Relatie en Regie.

Reflectie
Een klant kan op zaterdagavond boos worden over uw dienstverlening en direct online u of uw team bedreigen. Als u hier even primair op reageert als de klant, ontstaat er een vechtgesprek. Maar… Wat kunt u dan wel doen?

 

Dat is de eerste stap die we nemen bij het omgaan met agressie. U leert onderscheid te maken tussen verschillende vormen van agressie. Zodat u op basis daarvan een bewuste, tactische keuze kunt maken. Die beheerste reflectie stelt u in staat om de situatie te de-escaleren.

 

Relatie
In een bedreigende situatie hebben we 3 instinctieve reacties: vluchten, vechten of verstarren. In deze training ontwikkelt u uw vierde aangeboren talent: verbinden.

 

U leert de emotie scheiden van de agressie. Want agressie mag niet, maar emotie wel. En op de emotie kunt u ingaan, zodat er ruimte ontstaat voor verbinding. U erkent de frustratie van de ander, de ander voelt zich gehoord.

 

Teams die deze training volgen, weten zich bovendien gesteund door hun collega’s en leidinggevende. Iedereen leert namelijk op dezelfde manier grenzen stellen en daarmee opkomen voor elkaar.

 

Regie
Het resultaat? U leert grenzen stellen aan agressief gedrag, in te gaan op de onderliggende frustratie en zo de regie terug te nemen.

 

 

Deze thema’s komen aan bod tijdens de workshop

 

  • De eigen emotie reguleren met fysieke oefeningen.
  • Inzicht in verschillende agressievormen:
    • Frustratie-agressie (onmacht – “Ik…”).
    • Agressie op de persoon (macho – “Jij…”).
    • Instrumentele agressie (“Anders stap ik naar de krant”).
  • Onderscheid maken tussen emotie en agressie.
  • Ombuigen van verbaal agressief gedrag.
  • Verschil tussen grenzen stellen en grenzen effectief handhaven.

Resultaat: inzicht en praktische handvatten

 

Uw team krijgt meer kennis, inzicht en sensitiviteit wat betreft agressie, en leert hierdoor weloverwogen keuzes maken.

 

Uw team leert de regie terug te nemen, en ervaart daardoor minder spanning op het werk. Zo voorkomt u ziekteverzuim en verbetert u de werksfeer.

 

Trainers & acteurs

 

De training wordt gegeven door Amar El Ajjouri in samenwerking met een collega-trainer/acteur. Amar is geboren in Marokko en woont sinds zijn zevende in Nederland. Hij heeft de Amsterdamse Theater Academie doorlopen en heeft ruim 20 jaar ervaring als acteur, presentator, trainer, comedian en theatermaker.

 

Amar geeft workshops, trainingen en lezingen over agressie, cultuurverschillen, machocultuur en ‘korte lontjes’. Klanten omschrijven hem als ‘  Sensitief,  motiverend,  zeer praktisch  en  interactief.  ‘

 

 

Praktische details

  • Deze training is geschikt voor groepen van maximaal 30 deelnemers en bestaat uit 2 dagdelen.
  • De training kan worden verzorgd op locatie: bij scholen, in bedrijven, instellingen en op buitenlocaties.
  • Er is ruimte voor het inbrengen van cases uit de eigen praktijk.

 

 
 

De verhoudingen op de werkvloer of in de klas verbeteren?

BOEK PHNEUTRAAL VOOR TRAININGEN, INTERACTIEF THEATER EN LEZINGEN: