GROEPSDRUK BIJ JONGEREN
Trainingen in overleg
Groepsdruk bij jongeren is een veelvoorkomend probleem dat vaak onzichtbaar blijft voor docenten. Jongeren willen erbij horen en passen zich aan hun omgeving aan, soms ten koste van hun eigen grenzen. Vooral in de puberteit is die drang naar acceptatie sterk. Dat kan leiden tot onzekerheid, risicogedrag of het verliezen van de eigen identiteit. Jongeren kopiëren elkaars gedrag, zelfs als ze zich er ongemakkelijk bij voelen. U speelt als docent een belangrijke rol in het signaleren en bespreekbaar maken van groepsdruk bij jongeren. Op deze manier behoudt u een veilige sfeer in de klas.
Verschillende soorten groepsdruk bij jongeren
Groepsdruk komt in verschillende vormen voor en is niet altijd direct zichtbaar. Over het algemeen zijn er twee verschillende soorten groepsdruk te onderscheiden:
1: Directe groepsdruk
Jongeren worden openlijk aangespoord om iets te doen, zoals roken, spijbelen of iemand pesten. De druk is vaak verbaal of zelfs fysiek en laat weinig ruimte voor eigen keuzes. Jongeren voelen zich gedwongen mee te doen om erbij te horen.
2: Indirecte groepsdruk
Deze vorm is subtieler en draait om onuitgesproken sociale verwachtingen. Jongeren passen zich aan omdat ze bang zijn om buiten de groep te vallen. Een bekend voorbeeld hiervan is meidenvenijn. Dit is een vorm van indirecte groepsdruk waarbij meisjes elkaar onder druk zetten via roddels, subtiele uitsluiting of emotionele manipulatie.
Theatertrainingen van PHneutraal
Het kan lastig zijn om groepsdruk bij jongeren te herkennen en op te lossen, vooral wanneer dit indirect is. Daarom helpen we u bij PHneutraal graag om de veilige sfeer te herstellen door middel van theatertrainingen. Op deze manier ervaren jongeren op een veilige en speelse manier hoe ze groepsdruk kunnen herkennen, bespreekbaar maken en doorbreken. We bieden ook trainingen aan voor het onderwijsteam. Zo helpen we u om ervoor te zorgen dat groepsdruk niet onder de radar blijft. Bekijk hier ons volledige aanbod van theaterworkshops en trainingen.
ContactSociale veiligheid en groepsdruk bij jongeren
Een gebrek aan sociale veiligheid door groepsdruk bij jongeren kan leiden tot het afnemen van openheid, vertrouwen en verbinding tussen leerlingen. Wanneer jongeren zich niet veilig voelen om zichzelf te zijn, gaan ze zich aanpassen aan de heersende groepsnormen of sluiten ze zich emotioneel af. Hoewel dit vaak in openbare ruimtes gebeurt, zoals de aula, verloopt dit toch vaak ongemerkt. Voorbeelden zijn:
- Niet aan alle tafels mogen of durven zitten: door het ‘claimen’ van tafels worden sommige leerlingen uitgesloten van bepaalde plekken in de aula.
- Voor laten dringen bij de kantine: sommige leerlingen dringen voor zodat ze niet in de rij hoeven te staan. Vaak worden deze leerlingen uit angst voor gelaten.
- Uit angst sociale situaties vermijden: soms eten leerlingen hun lunch op het toilet omdat ze bang zijn om geconfronteerd te worden met bepaalde groepen.
Wanneer groepsdruk bij jongeren uit de hand loopt
Groepsdruk bij jongeren kan onschuldig beginnen, maar wanneer het uit de hand loopt, kan het zorgen voor angst en uitsluiting. Leerlingen voelen zich niet meer veilig om zichzelf te zijn en reageren met afstand, afwijzing of juist meelopersgedrag. Als docent kunt u het verschil maken door groepsdruk vroegtijdig te signaleren en actief te werken aan een veilige en open sfeer. Wilt u hiermee aan de slag? Neem dan contact met ons op en ontdek hoe onze theatertrainingen uw leerlingen helpen om sterker, weerbaarder en socialer te worden.
Neem contact met ons op!
De voordelen:
Dit zijn de voordelen van de training straatcultuur in de klas:.
- Een veilig leerklimaat
- Kennis van verschillende leefwerelden
- Verbinding met elkaar
- Inspiratie voor in de praktijk
- Inzicht in herkenbare situatie
Benieuwd of deze training ook geschikt is voor uw organisatie? Neem gerust contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.