.

CONFLICTHANTERING OP SCHOOL

Trainingen in overleg

Conflicten zijn onvermijdelijk in elke omgeving waar mensen samenwerken en het onderwijs is daarop geen uitzondering. In de klas kunnen spanningen ontstaan door uiteenlopende meningen, gedragingen of verwachtingen. Conflicthantering is geen makkelijke taak, maar is wel van cruciaal belang om de fysieke en sociale veiligheid in de klas te waarborgen. PHneutraal biedt u als docent of onderwijsprofessional handvatten om effectief om te gaan met conflicten en het voorkomen hiervan. In deze blog leest u hoe conflicten in de klas ontstaan en geven we u tips over hoe u zelf effectieve conflicthantering kunt toepassen.

Hoe ontstaan conflicten?

Sociale veiligheid in de klas

Conflicten in het onderwijs ontstaan vaak door verschillen in opvattingen, belangen of verwachtingen tussen leerlingen onderling, of tussen leerlingen en docenten. Een belangrijke factor hierbij is de verharding van leerlingen. Dit houdt in dat leerlingen worden beïnvloed door externe druk zoals groepsdruk, prestatiedruk of negatieve invloeden van sociale media. Deze verharding kan leiden tot een afname van empathie en toenemend defensief gedrag. Leerlingen reageren dan sneller vanuit emotie of vanuit een “wij tegen zij”-houding. Kleine meningsverschillen kunnen hierdoor escaleren tot hevige confrontaties, waarbij het moeilijker wordt om conflicthantering goed uit te voeren. Als conflicten niet tijdig worden herkend en aangepakt, kunnen ze de sociale veiligheid in de klas bedreigen en zelfs langdurige spanningen veroorzaken.

Tips voor effectieve conflicthantering

Als docent bent u de neutrale partij bij conflicten tussen leerlingen. Het is uw taak om het conflict te begeleiden zonder uzelf onderdeel te maken van de discussie. Dit zijn onze tips, gebaseerd op onze drie kernprincipes:

  1. Reflectie: Observeer de situatie zonder direct in te grijpen. Neem de tijd om het conflict te analyseren en maak onderscheid tussen emoties en agressie. Door afstand te bewaren, kunt u een bewuste en doordachte aanpak kiezen die gericht is op de-escalatie.
  2. Relatie: Bouw bruggen tussen de leerlingen door de focus te leggen op de emotie achter het conflict. U kunt frustraties erkennen zonder partij te kiezen. Door vragen te stellen zoals “Wat maakt je zo boos?” of “Hoe denk je dat de ander zich voelt?” helpt u de leerlingen empathie te tonen en met elkaar in gesprek te gaan. Dit creëert ruimte voor verbinding en wederzijds begrip.
  3. Regie: Neem controle door duidelijke afspraken te maken en structuur te bieden. Leg bijvoorbeeld vast hoe leerlingen met elkaar moeten communiceren, zoals het om de beurt uitspreken van hun kant van het verhaal of het benoemen van oplossingen in plaats van verwijten.
Contact

PHneutraal helpt u met conflicthantering

Conflicthantering is een onmisbaar onderdeel van uw rol als docent. Door sociale veiligheid te waarborgen en aandacht te besteden aan de uitdagingen van verharding bij leerlingen, creëert u een omgeving waarin iedereen zich kan ontwikkelen. Wanneer dit niet meer lukt, is het een verstandige keuze om een professional in te schakelen. Amar El Ajjouri en zijn team van PHneutraal staan voor u klaar en helpen u graag met het herstellen van de sfeer in de klas. Neem vandaag nog contact met ons op en maak een afspraak. 

Neem contact met ons op!

    De voordelen:
    Dit zijn de voordelen van de training straatcultuur in de klas:.

    • Een veilig leerklimaat
    • Kennis van verschillende leefwerelden
    • Verbinding met elkaar
    • Inspiratie voor in de praktijk
    • Inzicht in herkenbare situatie

    Benieuwd of deze training ook geschikt is voor uw organisatie? Neem gerust contact op voor meer informatie of een vrijblijvende offerte.